torsdag 28 juli 2011

Göta Kanal med Sigrid Storråda

Igår hade jag och dottern (stundtals även den äkta hälften) den stora förmånen att få åka med Vikingaskeppet Sigrid Storråda en bit på Göta Kanal. Sigrid Storråda hade varit i Stockholm och var nu på väg hem till Götene. Vi hoppade på i Karlsborg 08,30 på morgonen och hoppade (motvilligt) av i Norrkvarn utanför Lyrestad kl 18,30. Jodå, vi fick allt ett frestande erbjudande om att sova över på däck på båten, men jag gissar att den äkta hälften och dottern inte var lika lockade av detta som jag var....

En resa som bilvägen är ca 50 km och hade förmodligen tagit strax under en timme att köra, tog via slussar och broöppningar på kanalen nästan exakt 10 timmar.

Det var härligt att glida fram längs kanalen och vädergudarna stod helt på Sigrids Storrådas sida och verkade enligt vikingarna ombord ha gjort så nästan hela tiden.


Sigrid har precis passerat en bro i Karlsborg.


Ombord fanns blodtörstiga vikingar!



Vid ett stopp på vägen kom Radio Skaraborg och intervjuade Föreningens ordförande Jonas Krantz.


I bakgrunden syns ett antal trälådor där "slavarna" ska sitta och ro.



Sveriges minsta färja transporterade cyklar för 1 kr ToR.



Det var ont om "slavar" så vikingaskeppet fick tankas. Var än vi kom fram väckte vikingaskeppet stor uppmärksamhet och kamerorna klickade konstant...




Sigrid vid en av alla de slussar vi åkte igenom. Vid en av slussarna fick man manuellt öppna och stänga slussportarna och japp, jag var en av dem som fick den äran!


Jag var beredd på regn efter de sista veckornas eländiga väder, men fick lämna kvar regnkläderna i bilen. Solskydd hade jag däremot inte med. Fick låna lite av en snäll viking men blev ändå lite vackert rosa här och var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar