söndag 5 juni 2011

Mitt första album

Egentligen "vårt" första album blev klart för nästan exakt ett år sedan. Det började med att mina goa grannar - Ann och Ove hade varit på deras dotter, Saras, bröllop i Australien när hon gifte sig med sin Ryan. Nu undrade de om inte jag hade lust att göra ett scrapalbum av korten. Vad de inte visste då, var att jag faktiskt INTE hade gjort något album innan... men självklart hoppade jag på utmaningen. Fast med det tillägget att även Ann fick vara med och skapa.

Som ni vet så är det ju mycket känslor man vill få med i ett scrapalbum, och eftersom jag då inte var med i Australien så skulle det inte bli helt rätt kände jag (fast jag fick allt en liten fråga om att åka med först, innan Ove också bestämde sig för att åka. Tur då att jag inte åkte med då vi fick vårt lilla "pyre" under samma tid som de var i Australien).

Nu är jag som vanligt lite otålig så korten är inte högsta klass, men hoppas det går att se lite skapligt iaf?!?

Albumet blev klart bara några dagar innan Sara och Ryan kom till Sverige och kunde få det på plats.


Framsidan på albumet, med flera lager 3D lack (som inte syns på bilden).



Ann ville inte ha för mycket dekorationer, utan gärna lite rent. Vi började lite smått med VÄLDIGT rent...



Här är Sara och hennes "best maid" och väljer ut sin blivande brudbukett på marknaden. Lite mer exotiska blommor att välja på där...





Som ni ser kan vi inte heller stava. Att det står Brubbukett såg vi aldrig förrän Ove undrade hur vi tänkte här...? Jag har helt enkelt vänt d åt fel håll...




Här har vi gått igång på glitter runt alla fotona (syns inte heller) och testat om det gick att köra kort genom Cuttlebugen med Spellbinders (gick ju utmärkt). Dekorationen i mitten är i metall.







Nu hade jag ingen hörnstans men med sax kommer man långt... Dottern offrade ett par örhängen som dekoration med snörena i varsin sida.







Vi upptäckte varefter vi gjorde LO att det fanns nya tekniker (för oss nybörjare iaf *skratt*) att testa hela tiden. Här provades en nyinköpt Marta Stewart punch.









Det spräckliga bakgrundspappret bakom korten har jag haft liggande i hyllorna i säkert 1,5 år och ofta undrat varför jag köpte det....? Här blev det perfekt.





Ibland kliade det lite i mina fingrar att dekorera mer, men Ann höll noga koll på mig. *skratt*




Vi var ju även tvungna att testa lite airbrusch-teknik och nyinköpta masker. Syns lite dåligt men en är i lila och den andra i cerice.







Naturligtvis skulle jag ha stämplat i Brunt istället för i svart! Såg det försent och då var det verkligen "För sent tesagt! Ja, ja...







Vi hade väldigt lite planerat innan vi började, det mesta liksom ramlade på plats varefter vi höll på.



Ryan kan inte svenska, men "Jag älskar dig" hade han övat in.




Här har vi använt Bastufolie (som man har bakom träpanelen när man bygger en bastu) som den silvriga bakgrunden. Vi har massor kvar sedan bastubygget. Himla tur att det går att använda till mer....



Ytterligare ett par silverörhängen som dottern hade tröttnat på. De passar också in bra...










Blå punchinella har jag en hel rulle av, som jag en gång i tiden fick från en blomsteraffär. Det var innan det blev populärt att använda i scrapsammanhang...







Nu syns det nog knappt, men längst ner i vänstra hörnet har vi lagt på sand - från Texas.




När Ann kom med det beigemönstrade pappret undrade jag både en och två gånger vad hon tänkt använda det till... men det blev ju suveränt som bakgrund/tavelram!





Det svarta sammetspappret blev en perfekt avslutning, tillsammans med det sist inköpta alfabetet.

1 kommentar:

  1. Nemen oj mamma, lite update =)

    Toppenfiiiint som alltid!! Du är så duktig!

    <3

    SvaraRadera