torsdag 5 mars 2009

Rättegången över i Texas

Nu är rättegången över för våra vänner i Texas.

Det är en väldigt surrealistisk känsla att veta att samtidigt som jag läser live-bloggen så vittnade mamman och pappan. Att sedan se nyhetsinslagen med dem och höra dem blotta sig totalt är fruktansvärt. Ingen förälder ska behöva böna och be för sina barns liv.

Båda straffalternativen är mot svenska förhållanden extremt hårda. Livstidsstraff betyder verkligen livstid. Ingen benådning. Båda straffen betyder att den som döms kommer att lämna fängelset i en kista. Det andra straffet är avrättning.

Sonen i familjen fick dödsstraff. När avrättningen kommer att ske är inte bestämt.

Eftersom jag har följt rättegången live känns det så svårt att ringa och prata med föräldrarna. Vad säger man?

Sonens brott är som sagt var fruktansvärt och jag hade säkert haft en önskan om dödsstraff om det var min mormor/farmor som mördats.

När jag bodde i Texas kom jag i kontakt med en del eftersom pappan i "min" familj var sheriff och vi bodde vägg i vägg med länsfängelset. Fast nog känns det lite annorlunda när man känner någon av de inblandade......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar